Intensivträningsprogrammet finns utlagt på Uppsalas hemsida:

 http://www.lul.se/templates/page____699.aspx

Manual

På habiliteringen i Uppsala län används en manual med övningar inspirerade av bl.a. Maurice, information pills Green & Luce; Behavioral Intervention for young children with autism och Schopler, medical Lansing och Walters Undervisningsaktiviteter för barn med autism.

Första steget i intensivträningen är att etablera en ram, pilule en arbetssituation, för att ge barn en möjlighet till inlärning. Olika övningar presenteras sedan för barnet och anpassas alltid så att barnet har en chans att lyckas.

Fokus ligger på att barnet skall träna uppmärksamhet ”lära att lära”, grundläggande språk och ADL (Allmän daglig livsföring) och sociala färdigheter exempelvis lek. Övningarna finns på tre nivåer; grundläggande övningar, fortsättningsövningar och avancerade övningar. Övningarna handlar om att träna uppmärksamhet, imitation, språkförståelse, språklig uttrycksförmåga, förskoleuppgifter, ADL, sociala färdigheter och lek, se specifikation ovan. Uppmärksamhetsövningarna är basen. Barnet måste kunna komma, sitta, vara koncentrerad för att kunna lära. Det tränas oavsett vilken nivå barnet utvecklingsmässigt ligger på. Övningarna inom området uppmärksamhet syftar till att skapa kontakt och ge barnet hjälp och möjlighet att fokusera på det väsentliga av omgivningsfaktorer, för att förstå sammanhang och mening. Imitationsövningarna ger barnet ökad förmåga att bli mer observant på omgivningen som senare grund för lek och sociala färdigheter. De autistiska svårigheterna gör att barnen inte automatiskt kommer igång med att imitera och denna kunskap behövs för att kunna delta i enkel lek, så småningom i mer komplexa samspel och på sikt förstå interaktion som leder till mer komplexa sociala samspel.

Vid språkförståelseövningar handlar det om att utöka barnets ordförråd t.ex. genom övningar som ”Ge mig…..”, ”Peka på ……”. Språklig uttrycksförmåga -barnets förmåga att själv uttrycka sig intensivtränas. Barnet får träna att imitera enkla ljud från början för att sedan allt mer utveckla barnets tal. Övningarna på Grundläggande nivå består i att visa bilder eller föremål och fråga ”Vad är det?” Barnet behöver höra ordet för att så småningom klara att uttrycka sig spontant. Förskoleuppgifter innehåller traditionellt förskolearbete som ”matchningsövningar” d.v.s. att lägga lika på lika med saker eller bilder. Träning för den dagliga livsföringen (ADL) tränas också till exempel genom av- och påklädning, mat- och toalettsituationer. Den sociala interaktionen tränas genom övningar som enkel turtagning i spel, följa instruktioner i grupp, svara på frågor osv.

Författare: Gunilla Bromark, Habilitering för barn och vuxna i Uppsala län (källa: http://www.lul.se/templates/page____3676.aspx)

5 Comments to IBT-övningar

  1. Rosmarie

    Hej, undrar hur många timmar i veckan man jobbar med IBT för att det ska ha någon effekt?

    • autismstodet

      I november fick vi meddelande från stiftelsen Autism att vi erhållit ett stipendium för utgivning av boken ”Intensivträning i praktiken” som möjliggjorde att kunna köpa distributionspaket från Vulkan. Det innebär att boken snart kommer att finnas på Kungliga biblioteket, pliktexemplar, ISBN-nr och finnas på Adlibris och Bokus. Ett stort TACK från mig och min medförfattarinna Irene till Stiftelsen Autism.

      IBT säger man ska arbetas med 25-40 timmar i veckan. Vi jobbade med Jonathan 11-12 timmar per vecka själva och sedan arbetade Jonathans assistent med honom i 17-18 timmar per vecka med honom på förskolan. Det fungerade oerhört bra för Jonathan. I senare studier har det dock varit mindre betydelse antalet timmar man arbetat per vecka och mer betydelse om barnet har en utvecklingsstörning eller inte. Vårt behandlingsteam på habiliteringen sa dock alltid att många timmar ger ett bättre resultat.
      Vänliga hälsningar
      Anna

  2. Jenny

    Hej.
    Jag undrar vad som menas med IBT när man talar om träning 25-40 h i veckan. Menas då bordsträning, eller är det annat som innefattas. Vi började IBT i sep i år med vår son som är 4 ½ år. Vi har fått rekommendationen av vårt habiliteringsteam att hålla bordsträningspassen korta, ca 5 min, nu till en början, så att barnet inte tröttnar. Fokuset är inte nyinlärning under passen, utan mer att vår son ska förstå gången och kunna hålla uppmärksamheten. Vi kör bordsträning i stort sett varje dag hemma men det blir ju inte 25-40 h sammanlagt precis.
    Med vänlig hälsning
    Jenny

    • autismstodet

      Hej Jenny
      IBT är givetvis inte bara bordsträning. Det är träning i livets alla skeenden.
      Av vårt team på habiliteringen fick vi en lista om dagliga göromål och vilka övningar det kunde innebära om/när barnet behövde träna på det.

      Jag tränade med Jonathan när vi borstade tänderna (1000 gångernas gång med honom), klä på sig, äta självständigt.
      Vi tränade också på lekplatsen ”Gör så” eller när han blev mer avancerad ”Gör som det barnet”.
      Jag har tränat otaliga timmar i lekrummet med honom. Ritat på griffeltavlan, kört bilar och haft olika färger på bilarna och tränat färgerna på det viset. Det är bara fantasin som sätter gränser.

      Bordsträningen är dock viktig, dels för att lära sig lära vid ett bord, i en kontrollerad situation. När man sedan behöver lära nya övningar så börjar man vid bordet och kan sedan ta det ”ut i världen” :-)

      Jag har de sidorna som vårt team gav oss någonstans. Hittar jag det så mailar jag det till dig.

      Hoppas ni har framgång med IBT-träningen, såsom vi haft!
      Hör av dig om du har mer funderingar.

      Vänliga hälsningar
      Anna

  3. Edvard

    Hej ska påbörja arbete med barn med autism och skulle också om det går bra få info mailad till mig från erat team så att jag kan börja arbeta på ett så bra sätt som möjligt direkt från start. Fantastisk sida och mycket givande filmer och information.

    MVH Edvard

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kalender

december 2018
m ti o to f l s
« Nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31